Sunday, April 26, 2009

Kloteklant = droomklant?

Op Marketingfacts heb ik vandaag een artikel geschreven over soorten klanten. Of eigenlijk, een bepaald type klant, een kloteklant die eigenlijk een droomklant is.

Ik kom hierop omdat ik sterk geloof in de kracht van netwerken en zelf ook regelmatig bepaalde producten in de recruitment industrie probeer te lanceren via een groep freelancers. Dat is in mijn optiek vaak een hele goede manier om op de lange termijn bij heel veel bedrijven binnen te komen. Er is namelijk een beperkte groep interimmers / freelancers die steeds heel veel grote bedrijven bevolken en daar betrokken worden bij de keuze voor partners.

Maar het kan ook anders, namelijk via klanten waar veel verloop is. Natuurlijk moeten ze lang genoeg met je product werken om het te kennen, maar vaak gaan ze dan elders ook weer jouw organisatie adviseren als daar de vraag komt: wie kunnen we vragen voor project X of Applicatie Y?

Vanwege het hoge verloop heb je aan dergelijke klanten vaak een zware dobber, want ze kosten veel tijd en je hebt vaak relatief weinig klantenbinding. Maar ze leveren zoveel nieuwe klanten op in veel gevallen dat ze het meer dan goed maken.

1 comment:

detekstschrijver.nl said...

Inderdaad Bas, je hebt gelijk! Wat je in de kern uitlegt is het gegeven dat je veel meer tijd doorbrengt met een kloteklant dan een klant die alles goed vindt wat je doet. Want door de discussie of het gesprek aan te gaan, krijg jij zelf meer tijd en gelegenheid je woordje te doen. Bovendien word je gedwongen je uit te spreken, waardoor je jezelf soms dingen hoort zeggen die een lampje doen branden. Althans, dat effect heeft het soms bij mij.
Bedankt voor dit inzicht.